887 BUTIKKER DELTAGER I Green Friday 2024
Green Friday 2024
24. November
- Alle (887)
- Bil & Motor (19)
- Bolig & Indretning (193)
- Bøger (7)
- Børn & Baby (49)
- Cykler (15)
- Diverse (40)
- Elektronik (116)
- Fritid & Sport (70)
- Ham (37)
- Hende (45)
- Hus & Have (144)
- Hvidevarer (36)
- Kæledyr (21)
- Mad & Drikke (43)
- Mobil & Internet (6)
- Måltidskasser (5)
- Rejser & Oplevelser (45)
- Senge (26)
- Skønhed & Helse (161)
- TV & Streaming (3)
- Tøj & Accessories (162)
- Ure & Smykker (32)
Sig velkommen til Green Friday, Danmarks nyeste shoppingdag
Green Friday er det nyeste skud på stammen af det efterhånden velkendte udvalg af store shoppingdage i Danmark. Den har endnu ikke helt fundet sin egen, faste dag og heller ikke helt sit endelige indhold og formål.
Green Friday, eller Green Weekend, som den nogen steder kaldes, er en flerstrenget størrelse, som endnu ikke helt har vundet indpas, i sin endelige form, på det danske marked. Hos nogle ligger dagen i november, mens den hos andre er placeret i foråret.
Her kan du læse mere om, hvad Green Friday er for en størrelse og hvorfor den er lidt svær at placere mellem de velkendte shoppingdage som for eksempel Black Friday, Cyber Monday og det gode, gamle januarudsalg.
Introduktion til Green Friday
Green Friday er ikke helt let at blive klog på. Det er en, eller måske flere dage, som alle bliver kaldt Green Friday og som ikke helt er slået an i nogen specifik form. Vi har to bud på, hvilken vej den kommende Green Friday i Danmark kan tage. De to noget forskellige vinkler, men alligevel med forenelige fællesnævnere, vil sandsynligvis ende med at fusionere til en enkelt Green Friday med sit helt eget særpræg.
Faktisk er det jo altid spændende at følge udviklingen på noget nyt og anderledes. Det giver også både forbrugere og erhvervsdrivende mulighed for, at kunne sætte deres præg på dagen. Måske endda komme med gode forslag og kunne glæde sig over muligheden for at få lov til at bidrage med sine synspunkter.
Al begyndelse er svær, så at spå om, hvor hurtigt Green Friday bliver en fast shoppingdag i den danske shopping kalender er ikke let. Vi har blandt andet set det med det, der er Asiens suverænt største shopping fænomen, nemlig Singles Day. Det tog også lidt tid for den, at slå igennem på den danske scene. Til gengæld er vi ret sikre på, at der som altid bliver arbejdet hårdt i kulisserne, så Green Friday så hurtigt som muligt finder sit helt eget ståsted og sit helt eget særpræg. Vi har i hvert fald store forhåbninger om et snarligt gennembrud.
Grøn fredag på en forårsdag
Den første version af Green Friday er af ukendt oprindelse, måske er den, som så mange andre dage, startet i USA, men det vides ikke med sikkerhed. Her er dagen en mere eller mindre almindelig shoppingdag, med ekstra mange og gode tilbud, som man ser set til Black Friday. Der er dog set tendenser til, at man har ønsket at bibeholde det grønne islæt i navnet, så det spejler sig i udvalget af varer på denne forårs shoppingdag. Endnu er det dog sparsomt med erfaringer at drage paralleller til.
Da dagen endnu ikke er særlig velkendt, er det svært at sige, om denne tendens er tiltænkt eller om der bare er tale om en tilfældighed. Vi gætter på, at den er tiltænkt, for det vil give helt god mening, med alt det grønne. Det er i hvert fald en gylden mulighed for at introducere en helt unik shoppingdag med en helt ny vinkel, som vi tror, at danskerne vil synes god om.
Der er ingen tvivl om, at en grøn forårsdag og en grøn fredag praktisk taget kalder på i hvert fald en fair andel af grønne varer. Det er lidt som en hellig treenighed, der bare hører sammen. Det bliver helt sikkert meget interessant at se, hvad Green Friday 2021 byder ind med af spændende nyheder.
Green Friday versus Black Friday
Den anden af de Green Friday versioner der findes, er faktisk opstået som en modreaktion på shopping fænomenet Black Friday. Her er dagen den samme som den dag, der afholdes Black Friday. Denne version af Green Friday er en dansk opfindelse.
Budskabet er her, at man ikke alene skal købe varer, fordi de er billige, men fordi man har brug for dem. Desuden skal man købe varer, der er fremstillet med omtanke for ressourcer og miljø.
- Køb kun det du skal bruge
- Køb genbrug eller varer fremstillet af genbrugsmaterialer
- Køb bæredygtige varer
- Køb med omtanke for miljø og ressourcer
Det er noget, som flere erhvervsdrivende har noteret sig og enkelte butikker har valgt at donere en del af omsætningen fra Black Friday til velgørende formål eller til formål, der relaterer sig til miljø og bæredygtighed. På den måde kan de stadig afholde Black Friday og samtidig have fokus på Green Friday filosofien.
Fremtiden for Green Friday
Da Green Friday stadig er helt ny i Danmark, bliver det meget spændende at følge udviklingen. Om den ender med sin helt egen shoppingdag i det grønne forår, hvor man kan formode, at den på den ene eller anden måde får et grønt islæt. Om det bliver med hovedvægten på billige varer eller grønne varer, ved vi af gode grunde ikke på nuværende tidspunkt.
Der er ingen tvivl om, at netop grøn omstilling, miljø- og ressourcehensyn i alle led og det bæredygtige hensyn fylder meget hos både menigmand og beslutningstagere. Det er noget, der er oppe i tiden og som man nok bør have en mening om. Nogle går all in på alle områder, mens andre starter med at sortere affaldet.´Heldigvis er der ikke noget der er mere rigtigt end andet, så længe vi ikke med vilje sviner i naturen eller på anden måde opfører os uhensigtsmæssigt og uforsvarligt.
Man kunne måske sagtens forestille sig, at der kunne være et marked for en grøn shoppingdag, hvor der var fokus på grønne produkter. Sådan en har vi nemlig ikke i øjeblikket her i Danmark. Her ville en forårsdag, hvor alt det grønne pibler frem af jorden, være det helt perfekte tidspunkt for en succesfuld Green Friday, som vil kunne gro og udvikle sig med det grønne for øje.
En ting er dog helt sikker, du bør holde godt øje med Green Friday og den udvikling og kommende faste plads i kalenderen over de danske shoppingdage, der er værd at besøge. Det er nemlig altid dejligt, når vi kan blive præsenteret for noget nyt og spændende.
FAQ
Hvad er Green Friday?
Green Friday er en bæredygtig modreaktion til Black Friday, der opstod i 2015 som en del af en kampagne lanceret af Europakommissionen og flere miljøorganisationer. Målet er at fremme ansvarligt og etisk forbrug samt at mindske det negative miljøaftryk fra overforbrug.
Hvordan adskiller Green Friday sig fra Black Friday?
Mens Black Friday handler om aggressive rabatter og masseforbrug, fokuserer Green Friday på langsigtede løsninger som køb af miljøvenlige produkter, støtte til små lokale virksomheder, og genbrug af eksisterende varer.
Hvordan kan jeg deltage i Green Friday?
Der er to hovedtilgange:
- Køb slet ikke noget på denne dag som en form for protest mod overforbrug.
- Hvis du har brug for at købe noget, så vælg bæredygtige og ansvarlige mærker eller produkter fra lokale producenter.
Hvordan kan Green Friday hjælpe med at reducere mit miljøaftryk?
Green Friday fremmer initiativer som cirkulær økonomi, hvor ressourcer bruges på en mere effektiv måde gennem genbrug og reparation i stedet for at producere og smide væk. For eksempel kan du støtte butikker, der tilbyder second-hand varer eller reparationsservices.
Hvad er nogle af de aktiviteter, der sker på Green Friday?
I nogle lande arrangeres der workshops, foredrag og kampagner, der fokuserer på bæredygtigt forbrug og økologi. Dette kan inkludere alt fra filmfremvisninger om miljøbevidsthed til praktiske workshops om, hvordan man reducerer spild.
Er Green Friday effektiv i forhold til at ændre forbrugsvaner?
Green Friday har fået mere opmærksomhed i takt med voksende bekymring for klimaændringer og overforbrug. Dog er der stadig diskussioner om, hvorvidt det er nok at ændre indkøbsmønstre én dag om året, eller om der er behov for mere vedvarende forandringer.